Bookmark and Share
close

האם כולנו נהיה חייבים להתקין מובילאיי ברכב?

"מובילאיי - לכל רכב": היא הבשורה שנתן השר כץ, אבל הסטארט-אפ הישראלי לא לבדו, כניסתה של חברה קוריאנית לשוק וביחד עם צו שיחייב את התקנת מערכות בכלי הרכב צפויים להוריד את המחירים

ניתאי ענבי

בתזמון מושלם לעסקת הענק של אינטל לרכישת מוביאליי הישראלית, בסכום של יותר מ-15 מילארד דולר, כינס שר התחבורה, ישראל כץ, מסיבת עיתונאים עם ראשי החברה, והודיע כי יחייב התקנת מערכות בטיחות בכל כלי רכב שיעלה על הכביש בשנה הבאה.

הצו, שעל פי משרד התחבורה אינו דורש הליך חקיקה כלשהו, יחייב התקנת שתי מערכות בטיחות לפחות: בקרת סטייה מנתיב ומערכת שמירת מרחק מהרכב מלפנים. מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, ציינה במסיבת העיתונאים כי המערכות כבר הוקנו ב-54% מכלי הרכב החדשים שיובאו בשנה האחרונה, בזכות הטבת המס.

הנתונים הללו בעצם חשפו את הגידול המרשים ענף: בשנים 2012-2013 הייתה ההתקנה של שתי המערכות אפסית, שנה אחר כך ב-11% מהמכוניות, 2015 באחת מכל ארבע, וברבעון הראשון של השנה שעברה באחת מכל שלוש מכוניות.

התקנה החדשה תשלים את חובת ההצטיידות שכבר קיימת על משאיות ואוטובוסים שיצרו 2012 ואילך להצטייד, שעליה דיווחנו לראשונה כאן בגלצ. וכש-100% מהשוק יידרש להתקין את המערכות, החברה הקוריאנית MOVON הודיעה כי היא מצטרפת למובילאיי ולאיווקס המתקינות אותן בארץ. התחרות בשוק אמורה להוזיל את מחיר ההתקנה, שעומד על אלפי שקלים בודדים.

על פי מחקר שהציגה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לוועדת הטכנולוגיה של הכנסת בשנה שעברה, שתי המערכות יחד מפחיתות 10.8% במספר ההרוגים, כלומר יכלו להציל 40 בני אדם ב-2016. נראה שהמערכות הללו יישארו עמנו, עד שהמכונית האוטונומית תחליף את הנהג האנושי.

19/03/17 | 11:11