חדשות
  Bookmark and Share
close

רשלנות באתר בנייה מרכזי - עבודה מסכנת חיים

תחקיר גלצ: כך מחפפים בנוהלי בטיחות ב"אתר שבו נהרגו או נפצעו הכי הרבה פועלי בניין". מנופאי בפרויקט "מידטאון" המתנשא מעל איילון התריע על ליקויים בטיחותיים, אך זכה להתעלמות

שילה פריד ואבנר הופשטיין - ראש דסק התחקירים

למעלה מ-300 פועלי בניין נהרגו באתרי הבניה בעשר השנים האחרונות, 22 מתוכם בשנה האחרונה. תיעוד שנחשף הבוקר (חמישי) בגלצ שופך אור על מה שנראה כרשלנות באתר בניה מרכזי, המתנשא 150 מטר מעל מרכז תל אביב, בצומת הסואן במדינה.

בסוף יוני האחרון עבד אלכס (שם בדוי) מנופאי ותיק ובעל הכשרה, על המנוף המתנשא לגובה של 147 מטר מעל נתיב התנועה העמוס ביותר של מדינת ישראל - גשר השלום, אלא שכמה מחוליות המנוף עברו שבוע קודם לכן תאונה ונתקעו מתחת לגשר.

כתוצאה מכך אוזני המתכת התעקמו ויתכן שבטיחותו של המנוף נפגמה. בהקלטות שהגיעו לידינו אלכס מתריע שוב ושוב מפני סכנות בטיחותיות בעבודה על המנוף. "מערכת הגנה שבורה, אין קו חיים", הזהיר אלכס, "מערכת הגנה של המנוף סביב לסולם שבורה, קו חיים מת  - אין לי איך לעלות אני לא מתאבד".

מדובר בפרויקט "מידטאון" של החברה הקבלנית אלקטרה, אשר הוכתר בעבר בתואר המפוקפק "האתר שבו נהרגו או נפצעו הכי הרבה פועלי בניין". החברה החליטה לתקן את החוליות שעברו את התאונה בשטח, ולהרכיב מחדש את המנוף באישור בוחן מוסמך. אלא שהמנוף התקול היה אמור לעבור טסט מחדש ולאחריו בדיקה - "בדיקה בלתי הורסת". בדיקות אלה יש לבצע על הקרקע, לפני שמרכיבים את המנוף. עם זאת, במידטאון התפנו אליהן רק אחרי שאלכס התלונן, ימים ספורים מאוחר יותר.

אלכס פנה לדובר ארגון מפעילי עגורן צריח בישראל, רועי ויינשטיין, ארגון המגן על המנופאים, אשר רובם מועסקים על ידי חברות כוח אדם. ויינשטיין התעמת עם עוזי ריש, הבוחן בשטח וביקש להבין מדוע פסח על הבדיקות - אך קיבל תשובות מתחמקות. "אחרי התאונה זה לא עבר בדיקה, כי האמת היא? זה היה מיותר אבל בכל אופן עשו את זה בשביל להרגיע את הרוחות. לפעמים עושים דברים בשביל הפוליטקלי קורקט כדי שכולם יהיו שקטים".

אלכס כבר מנוסה באטימות המערכת - פעם אחר פעם הוא פונה לאחראים על העבודה ודורש להקפיד על בטיחות. כבר לפני שלושה חודשים אמר אלכס: "אחרי הגבהת מנוף לא עשו בדיקת משקולות בכלל. הוא אמר שלא צריך לעשות בדיקת משקולות אחרי הגבהת מנוף".

קודם מתייחסים לתאונה במנוף המתנשא מעל איילון בביטול, אחר כך מורחים את המנופאי, וכשהוא מתעקש מבצעים בדיקה חלקית כלאחר יד.

בפנייה ל"סקייליין", החברה המופקדת על המנופים, זו ענתה כי "על פי התקנות רק מנוף שגילו מעל 10 שנים מחויב בבדיקת 'בדיקה בלתי הורסת'". אלא שהתשובה הזאת סותרת את עמדת משרד הכלכלה.

28/07/16 | 07:57