חדשות
  Bookmark and Share
close

תחקיר גלצ: סכנת חלקי החילוף הזולים לרכב

גורמים בכירים בענף טוענים שבכירי המשרד נכנעים ללחצים מצד היבואנים של החלפים הלא-מקוריים ומעדיפים פתיחת החסמים בשוק לתחרות, על פני הבטיחות של הנוסעים

הדס שטייף, אור שפירא וראש דסק התחקירים - אבנר הופשטיין

 

אחרי שעברתם לא עלינו תאונה, מבטיחים לכם לתקן את הרכב ולהשיבו לקדמותו. אך בפועל השוק מלא בפגושים, טמבונים ושאר חלקי פח לא מקוריים, שחלקם גם לא תקינים ואף מסוכנים. משרד התחבורה אמור לפקח על השוק הפרוע ולאסדר אותו אבל תחקיר גלצ חושף כיצד מזניחה צמרת המשרד את המשימה הזאת במשך שנים, ובכך מסכנת חיי אדם.

הקורבנות הרבים שגובות תאונות הדרכים והעליה התלולה במספר ההרוגים מזעזעים את כולנו. בדרך כלל מדברים על הנהג הישראלי הפרוע ועל הצפיפות בכבישים. עם זאת, יש עוד רכיב שממעטים לדבר אודותיו - חלקי המרכב הלא מקוריים, או בלשון העם "חלקי הפח החיצוניים". אתה נכנס למוסך לתקן רכב אחרי תאונה, השמאי נוקב במחיר מלא, חברת הביטוח משלמת אלפי ורבבות שקלים, אבל אתה נשאר ביד עם אוטו שחזיתו או אחריתו עשויים פח סיני בשווי שקלים בודדים.

גורם בכיר בענף הרכב, שהעדיף להישאר בעילום שם, הסביר כי "החלקים לרוב, שמסופקים כאן, נראים כמו החלק המקורי, אבל רחוקים מלהיות דומים מבחינת אורך, מבחינת מיקום. ולכן צריך להתאים את הכנף לאוטו והאוטו לכנף, או מכסה מנוע או פגוש קדמי. חלקים זולים מאוד שמביאים לארץ".

חלקי רכב חליפיים זולים ופגומים, שאינם עומדים בתקנים אירופאיים או אמריקניים, מסכנים משמעותית את חיי הנוסעים ועלולים להחמיר גם את הפציעות עבור הולכי רגל המעורבים בתאונות. גם מנכ"ל ארגון "אור ירוק", שמואל אבואב, התריע כי "כאשר ברכב יש חלקי חילוף שאינם תקינים, בזמן חירום, בזמן תאונה, כאשר הרכב צריך להיות במיטב התפקוד של המערכות שלו, דווקא אז הופך הרכב להיות מלכודת מוות לנוסעים בו".

משרד התחבורה אחראי על הרישוי והפיקוח על יבואני חלפי הרכבים. בפועל הוא עסוק כבר למעלה מעשור בניסיונות לאשרר נהלי אכיפה בהם הוא מתקשה או מסרב לעמוד. דו"ח מקיף וחמור במיוחד שהוגש למנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי ב-2013 ומפורסם כאן לראשונה, מיפה את סך הכשלים ושירטט תמונה עגומה במיוחד: המשרד כשל בהגנה על הצרכנים מפני חאפרים.

בין הממצאים החמורים שהתגלו בדו"ח: במשך שנים המשרד העלים עין מיבואנים שהביאו לישראל חלקי פח ירודים העלולים לגרום ליותר תאונות ואף האריך אישורי יבוא ללא בדיקתם. הדו"ח גם מראה כי המשרד לא עמד כמעט באף אחד מיעדי הפיקוח שהציב לעצמו בתחום.

בכירים בענף עימם שוחחנו מפנים אצבע מאשימה לעבר צמרת משרד התחבורה. לטענתם, בכירי המשרד נכנעו ללחצים מתמשכים של יבואני הרכב שקראו לשחרר חסמים בשוק. התקנות הישנות בוטלו ב-2012, וחדשות נכתבו רק בחודשים האחרונים. אלא שגם תקנות אלה, טענו בכירים בענף התחבורה, אינן כוללות בדיקות התאמה של החלפים לתקנים האירופאיים לפני מתן האישור ליבאם, והיצרן צריך רק לספק תצהירים מתאימים.

נראה שגם הפעם המבט הוא לעבר פתיחת השוק לתחרות על חשבון הבטיחות והאכיפה, כפי שעולה גם מדבריו של משה קירמאייר, סגן בכיר למנהל אגף הרכב ושירותי תחבורה במשרד התחבורה: "ברגע שמעורב הרבה כסף אז לאנשים פחות אכפת להם מהבטיחות, לצערנו".

ליושב ראש איגוד היבואנים המקוריים יש ביקורת גם על הנוהל החדש: "היום לא פופולרי לעשות חסמים. זה מילת המפתח, הסרת חסמים. הם עכשיו עשו גירוש של האחריות, כי העבירו את זה למכון התקנים".

בכיר נוסף ששוחחנו עימו וביקש להישאר בעילום שם אמר את הדברים החריפים הבאים: "ישראל מדינה מיוחדת במובן זה שאין בה בדיקות איכות ובקרה של חלקי המרכב המותקנים בכלי הרכב אחרי תאונות. בפועל מעלימים עין. ומדובר בסכנת חיים המחמירה את הפציעות בצורה דרסטית".

תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה גיבש באחרונה את מדיניותו ובהוראות אלו נקבעו נוהלים ומנגנונים לבדיקה ולפיקוח של המעבדות המוסמכות על יבואני מוצרי תעבורה במטרה לוודא איכותם ועמידתם של החלפים המיובאים בתקינה הנדרשת. במידה ויבואן לא עומד בדרישות ו/או מתגלות אי התאמות, תהיה עילה מספקת להפסקה מידית של היבוא ולהתנעת תהליך בחינה לכלל מוצרי התעבורה המיובאים על ידו".

במשרד התחבורה סירבו להתייחס לטענות הדו"ח של מבקרת הפנים ומסרו רק כי "המנכ"ל הודיע למבקרת המשרד כי במסגרת הצעת חוק שירותי רישוי לרכב יגבש אגף הרכב נהלים לבדיקת חלקי חילוף בטיחותיים ופיקוח על פעילות היבואנים".

תגובת יושב ראש איגוד החלפים החליפיים: "התקנים שניסו בעבר לייצר לא עומדים בשום מבחן ולכן התבטלו. לא ניתן לבדוק את חלקי המרכב הללו ולא עושים זאת גם באירופה. משרד התחבורה לא מאשר יבוא של חלפים שאינם ממפעלים שיש להם תקן איכות של יצרני הרכב מסוג ISO".

23/05/16 | 11:43